Valtakunnalliset kotiseutupäivät Etelä-Karjalassa

9.8.2018 12:22 - 12.8.2018 12:22

Paikka: Lappeenranta ja Etelä-Karjala

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa

Elokuussa järjestetään jo 70. Valtakunnalliset kotiseutupäivät, tällä kertaa Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa teemalla ”Kotiseutu – Miu mau mukkaa”. Mehevän ohjelman kruunaa eteläkarjalainen vieraanvaraisuus.

Ilmoittautuminen kotiseutupäiville on nyt käynnissä osoitteessa bit.ly/kotiseutupäivät2018.

Kotiseutuliikkeen vuosittainen päätapahtuma kokoaa yhteen runsaasti kotiseutuvaikuttajia eri puolilta Suomea juhlistamaan kotiseututyötä ja ennen kaikkea sen tekijöitä. Nelipäiväinen tapahtuma tarjoaa myös paikallisille unohtumattomia kokemuksia ja mahdollisuuden nähdä oma kotiseutunsa uusin silmin.

Tänä vuonna iloisen ja innostavan kotiseutujuhlan järjestävät Lauritsala-seura ry ja Suomen Kotiseutuliitto yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin, Imatran kaupungin ja Etelä-Karjalan liiton kanssa. Tapahtuman suojelija on uutisankkurilegenda Arvi Lind.

Jos täst viel paranoo ni pilal männöö!

Suurin osa kotiseutupäivien ohjelmasta sijoittuu Lappeenrantaan, mutta joka puolella Etelä-Karjalaa tapahtuu. Imatra on näkyvästi mukana, ja kaikki alueen kunnat osallistuvat päivien järjestelyihin.

Kotiseutupäivien tapahtumissa näkyvät muun muassa kestävä kehitys, kansainvälisyys ja Venäjän läheisyys sekä Saimaan kanava. Runsas tarjonta on kuorrutettu eteläkarjalaisella vieraanvaraisuudella ja rempseydellä.

Kotiseutupäivien lukuisat retket suuntautuvat eri puolille maakuntaa tutustuttaen osallistujat paikallisiin kulttuurikohteisiin, historiaan, luontoon, osaamiseen ja elinkeinoihin. Tarjolla on myös päivämatka viehättävään Viipuriin Saimaan kanavaa pitkin risteillen.

Kotiseutumarkkinat valtaavat Lappeenrannan Satamatorin kahdeksi päiväksi. Kotiseutuväki ja käsityöläiset esittelevät toimintaansa ja aikaansaannoksiaan: tarjolla on runsaasti eteläkarjalaisia tuotteita ja lähiruokaa. Satamatorilla pidetään myös kotiseutupäivien avajaiset puheineen, mausteena riehakasta karjalaista laulantaa sekä monikulttuurista värikkyyttä.

Kotiseutupäivien keskustelutilaisuuksissa aiheina ovat alueellinen kotiseututyö, asukastoiminnan ja kotiseututyön yhtymäkohdat, viestintä, kotiseutuarkistot ja tietosuojalainsäädäntö sekä kaikkien oikeus kotiseutuun.

Kotiseutupäivillä pidetään perinteisesti Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous, jossa muun muassa valitaan liiton valtuusto sekä julkistetaan Vuoden kotiseutuyhdistys ja Vuoden kaupunginosa.

Kesän iloisen kotiseutujuhlan kruunaa gaalailta, jossa jaetaan kotiseututyön ansiomitalit.

Kotiseutupäivien aikana järjestetään myös paljon oheisohjelmaa. Esimerkiksi Lappeenrannan elävän musiikin yhdistys järjestää nuorille ja nuorenmielisille Pallorock-ilmaisfestivaalin linnoituksen Pusupuistossa.

Kotiseutupäivien ohjelmatarjontaan pääset tutustumaan osoitteessa bit.ly/kotiseutupäivät2018.

< Takaisin tapahtumakalenteriin