Annakaisa Tikkinen: Ihanaa olla Kotiseutuklubissa!

29.12.2017

Ihanaa olla Kotiseutuklubissa!

13.5.2015 sain tietää, että on olemassa sellainen asia kuin Kotiseutuliitto. Olin sattumalta törmännyt Espoon kotiseutupäivien mainokseen. Päivitin tuolloin Facebookiin näin:

APUA HALUAN TÄNNE ja liittyä KOTISEUTUKLUBIIN ja olla onnellinen aina vain! ”Kotiseutuklubi kutsuu mukaan kaikki kotiseudun hyvinvoinnista kiinnostuneet. Klubilaisena tiedät, mitä kotiseututoiminnassa tapahtuu.”

2.9.2017 toiveeni toteutui, kun työystäväni Katja hankki minulle syntymäpäiväyllätykseksi Kotiseutuklubin jäsenyyden. Olen muuttanut kotipaikkakunnaltani pois 12 vuotta sitten opintojen ja töiden perässä. Kun ajattelen kotiseutua, mieleen tulee Ylläksen tunturit, meän Väylä ja Ylläsjokisuun vanha junasilta. Kannan läppäriäni jo hieman virttyneessä Rakkaudesta kotiseutuun -kangaskassissa. Se yhtä aikaa helpottaa ja pahentaa koti-ikävää.

Työni kautta olen päässyt kurkistamaan Kotiseutuliiton kulisseihin, kun olen osallistunut Kotiseututyön uudet muodot -jaoston kokouksiin. Nyt Kotiseutuklubin jäsenyys ei ole minulle enää pelkkä symboli omasta kotiseuturakkaudestani, vaan ajattelen sen myös tueksi sille mielettömän arvokkaalle työlle, jota olen ymmärtänyt Kotiseutuliiton tekevän osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden rakentamiseksi paikallisesti ympäri Suomen. Jokaisella pitää olla oikeus kotiseutuun.

Annakaisa Tikkinen
koulutuspoliittinen asiantuntija, Suomen Lukiolaisten Liitto

Lue lisää klubista ja liity mukaan! www.kotiseutuliitto.fi/kotiseutuklubi

Annakaisa Tikkinen Kotiseutuliiton toimistolla syksyllä 2017. Kuva: Liisa Lohtander.

Juttu on julkaistu alunperin Kotiseutupostissa 4/2017. www.kotiseutuposti.fi