Kotiseutuväki koolla 11 maakunnassa maaliskuussa 2018

11.1.2018

Suomen Kotiseutuliitto on vuosi vuodelta tiivistänyt yhteistyötä maakuntien liittojen, jäsenyhdistysten sekä kuntajäsenten välillä. Kevään 2018 aikana järjestetään jälleen 11 maakunnassa tapaaminen yhteistyössä kunkin maakunnan liiton kanssa.

Katso alta oman maakuntasi tapaamisaika ja tule mukaan!

Yhdistyksistä saa osallistua niin monta henkilöä kuin haluaa, vaikka äänioikeus on vain yhdellä. Kokous järjestetään niissä maakunnissa, joissa on erovuoroinen valtuustoedustaja.

Tapaamisissa vahvistetaan kotiseututyön maakunnallista ulottuvuutta ja yhteishenkeä sekä valitaan maakunnan edustaja ehdolle Kotiseutuliiton valtuustoon. Valtuuston lopullisen kokoonpanon päättää vuosikokous, joka pidetään Lappeenrannassa 10.8.2018.

Kotiseutuliitto tarjoaa jokaiseen tilaisuuteen ohjelmaa, jolla saadaan Kotiseutuliiton ja kotiseutuliikkeen keskeisiä päämääriä jäsenistön tietoon. Samalla jäsenistö saa kertoa kuulumisiaan ja jakaa toimintamallejaan muille.

Kotiseutuliiton ohjelma painottuu tänä vuonna erityisesti Kulttuuriperinnön eurooppalaiseen teemavuoteen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin, uudistuvaan tietosuojalakiin sekä yhdistysten ja kuntien väliseen kumppanuuteen.

Useimmista maakunnista paikalla ovat maakuntajohtaja ja maakunnan liiton kulttuurivastaava – kertomassa ajankohtaisia asioita ja kuulemassa kotiseutuväen ajatuksia. Kotiseutuliittoa tilaisuuksissa edustavat joko toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo tai järjestöpäällikkö Liisa Lohtander sekä maakunnan oma valtuustoedustaja.

MAAKUNNALLISET KOKOUKSET 2018:

• Varsinais-Suomi: to 1.3. TURKU
  • Kanta-Häme: ti 6.3. HÄMEENLINNA
  • Keski-Suomi: ti 6.3. JYVÄSKYLÄ
  • Kymenlaakso: to 8.3. KOTKA
  • Keski-Pohjanmaa: ma 12.3. KOKKOLA
  • Pohjanmaa: ti 13.3. VAASA
  • Pohjois-Pohjanmaa: ma 19.3. NIVALA
  • Lappi: to 22.3. KEMI
  • Etelä-Karjala: ma 26.3. LAPPEENRANTA
  • Päijät-Häme: ti 27.3. LAHTI
  • Uusimaa: ke 28.3. HELSINKI

Tarkat ohjelmat ja kutsut lähetetään kunkin maakunnan jäsenille ja julkaistaan www-sivujen tapahtumakalenterissa.

Kokous järjestetään aina niissä maakunnissa, joissa on erovuoroinen valtuuston jäsen. Valtuutetun kausi kestää 2 vuotta. Niissä maakunnissa, joissa ei nyt ole tapaamista, on vastaava kokous keväällä 2019.

Lisätietoa maakunnallisesta toiminnasta:
toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo